NIJMEGEN – In een rechtstreeks duel om het kampioenschap heeft MV Artemis MO17 zichzelf tekortgedaan door met 5-0 te buigen voor NEC. Een onherkenbaar Artemis slaagde er niet in de vorm van de afgelopen weken te verzilveren, waardoor de Nijmeegse ploeg nu met de beste papieren richting de seizoensontknoping gaat.
Een valse start
Vanaf het eerste fluitsignaal was het contrast schrijnend. Waar de meiden van MVA de afgelopen weken het veld domineerden met vloeiend combinatiespel, oogden ze in Nijmegen verlamd door de spanning. NEC was overal een stap sneller, feller in de duels en agressiever in de omschakeling. De vroege 1-0 in de 7e minuut was dan ook een logisch gevolg van het Nijmeegse overwicht.
Zelfs een drievoudige wissel na een klein half uur, waarbij Esmee Gerbers, Dieuverline Zaal en Luna Koeroo in de ploeg kwamen om het tij te keren, bracht niet de gewenste energie. Het vertrouwde niveau bleef uit, wat resulteerde in een bittere 2-0 ruststand.
De ommekeer die geen kans kreeg
Na een stevige donderspech in de kleedkamer kwam er na rust een getergd Artemis uit de startblokken. Er werd eindelijk uit een ander vaatje getapt. Dit leidde direct tot een gevaarlijke uitbraak van Mellany Modderman. Haar rush werd echter ruw beëindigd door een te late sliding van een NEC-verdediger, vol op de enkel.
Het uitvallen van Mellany was een bittere pil, maar de verbijstering was compleet toen de scheidsrechter geen vrije trap aan MVA gaf, maar aan de tegenstander. Het was het startsein voor een reeks discutabele beslissingen. Een licht duwtje in de zestien werd even later zwaar bestraft met een penalty: 3-0. De wedstrijd was gespeeld.
Verlies van jezelf
Ondanks de strijdlust in de tweede helft liep MVA vooral tegen zichzelf te voetballen. De coach was na afloop realistisch:
"We verloren vandaag vooral van onszelf. De spanning zat in de benen en door de makkelijke overwinningen van de laatste tijd ontbrak de absolute scherpte. Ja, de scheidsrechter hielp niet mee, maar als je de eerste helft niet de energie brengt die we normaal wel hebben, haal je jezelf uit de wedstrijd."
Brandstof voor de toekomst
Met nog twee duels te gaan bedraagt de achterstand op NEC nu twee punten. Hoewel de kans op de titel minimaal lijkt, weigert de staf de handdoek te werpen. Sudmeier benadrukte dat de ontwikkeling van de meiden belangrijker is dan het zilverwerk: "Gebruik deze teleurstelling als brandstof om weer beter te worden. Volgende week moeten we er weer staan."
Volgende wedstrijd: Zaterdag om 17.00 uur speelt MV Artemis MO17 de thuiswedstrijd tegen Harkema Opeinde. Een kans om de rug te rechten en het eigen publiek te laten zien waartoe dit team écht in staat is.
